tisdag 16 november 2010

det eviga problemet

Idag är en dag då jag känner för att blogga om lite roligheter. Om mina läsare där ute röker eller inte spelar ingen roll, here's the story!

Alla känner antagligen igen tobaks-sorten Chesterfield. Har funnits länge men blivit mer eller mindre "mest pop" nuförtiden. Problemet är bara det, HUR skall ordet chesterfield uttalas? Jag har hört alla världens versioner på mitt jobb och tänkte bjuda på de bästa.

Vi har alltså en kund nummer ett, som frågar snällt om att få köpa ett paket blått Lesterfelt. Jag kunde ändå gissa mig till att han menade Chesterfield och dessutom liknar C:et på paketet lite ett L. Och fieldet på slutet kanske han bara ville vara lite "cool med" genom att säga FELT.

Sen finns det såna, som inte säger något. Bara säger "Kaks tämmöstä" och drar upp paketet ur sin egen ficka. Enkelt! Man behöver inte ens kunna uttala ordet Chesterfield.

Och så börjar gissningsleken! En glad trevlig kund kommer in och ber om att få ett paket rött Kasterventti....... ..... Kasterventti .. ? Ni vet, när man försöker hålla sig från att gapskratta och samtidigt kela i sin hjärna vad han menar. Jag lade fram ett Chesterfield på disken och 10 poäng, I was right.

Idag dock, tänkte jag ärligt talat falla ner genom luckan i golvet som aldrig funnits. Damen kom in och bad om att få ett paket sinistä Schääferiä . SCHÄÄFERIÄ låter mera som en hund i mina öron, men med tanke på tidigare exempel, visste jag att hon menade det evigt omtalade Chesterfield.

Så då frågar man sig, varför röka en sån sort man inte ens kan uttala namnet på? Varför inte röka L&M? JO, det är inte heller alltid så lätt, När en kund kommer och ber om att få ett paket ÄMMÄMMÄ??

1 kommentar:

  1. Haha, det påminner mig om när jag skulle köpa Chesterfield en gång. Eftersom jag var i Helsingfors så hade jag nog tänkt säga sininen, men jag är så van med svenskan och jag gick tillsammans med en svenskspråkig kompis så jag sa ba automatiskt "Chesterfield blå." När vi kom ut ur kiosken, såg jag att jag hade fått en blå L&M!

    Naturligtvis tog vi det som ett tecken på kassörens smyghat mot finlandssvenskar och sedan rökte vi upp paketet. Men kanske var det bara jag som var dum och inte kunde uttala Chesterfield? ;)

    SvaraRadera